Kontakt ul. Lwowska 1, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 611 2585
fax: +48 56 611 2586
e-mail: wnozigp@umk.pl

Bloki kompetencyjne


Czym są bloki kompetencyjne?

Na Wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej od roku akademickiego 2024/2025 prowadzone są trzy bloki kompetencyjne:


Jak zapisać się na jeden z bloków kompetencyjnych na WNoZiGP?

Bloki kompetencyjne skierowane są dla studentów różnych kierunków, dlatego terminy zajęć zostaną dopasowane po zapisach do planów zajęć studentów i prowadzących.

  1. Zapisz się przez USOS na wybrane – najlepiej dwa – przedmioty w ramach bloku kompetencyjnego w terminie do 9 dni od rozpoczęcia zapisów na zajęcia ogólnouniwersyteckie (www.umk.pl/studenci/zajecia-ogolnouniwersyteckie). Późniejszy zapis jest możliwy, ale nie gwarantuje, że terminy zajęć będą dostosowane do Twojego planu.
  2. Koordynator bloku kompetencyjnego skontaktuje się z Tobą z informacją które zajęcia w ramach bloku zostaną uruchomione i terminem lub propozycjami terminów zajęć. Może poprosić Cię o zmianę wybranych przedmiotów w ramach bloku (pozostałe zrealizujesz w kolejnych latach) lub wskazanie dogodnych terminów. Sprawdzaj pocztę USOS!
  3. W kolejnych latach zapisz się na kolejne przedmioty w ramach bloku aby na koniec uzyskać certyfikat jego ukończenia.

Powrót na górę strony


Od miasta realnego do wirtualnego (semestr zimowy)

Współcześnie część aktywności człowieka przenosi się w sferę wirtualną, czego potwierdzeniem jest trend tworzenia miast (lub ich części) w przestrzeni wirtualnej po to aby analizować i prototypować różne aspekty miejskiego życia wykorzystując analogie pomiędzy tworzeniem miast realnych i tych wirtualnych. Celem niniejszego bloku kompetencyjnego jest ukazanie transformacji struktur miejskich polegającej na przejściu od miasta realnego do miasta wirtualnego. Student w trakcie kursów nabywa kompetencje z zakresu funkcjonowania miast, roli poszczególnych jego komponentów oraz aktualnych zjawisk i procesów kształtujących miasta w Polsce i na Świecie. Istotnym aspektem kompetencyjnym niniejszego bloku jest rozwój umiejętności z zakresu wizualizacji przestrzeni miejskiej, wirtualnych form miejskich, czy tworzenia urbanistycznych modeli 3D. Zajęcia pozwolą uczestnikom rozwinąć również kompetencje cyfrowe (ang. digital competences) w zakresie korzystania z danych przestrzennych, a także rozumienia informacji i tworzenia nowych treści opisujących przestrzeń miejską (np. dane, modele). Są to poszukiwane na rynku pracy kompetencje, które mają zastosowanie w dziedzinach związanych z działaniami w szeroko rozumianej przestrzeni miejskiej oraz w branży projektowej.  Ponadto student rozwinie kompetencje miękkie, takie jak praca w zespole, współdziałanie czy rozwiązywanie problemów.

Przedmiot Kod USOS i link do opisu przedmiotu Punkty ECTS Forma i wymiar zajęć
Podstawy planowania miast 2800-OG-BK-PPM 2 15h wykładu
Miasto jako proces 2800-OG-BK-MJP 3 15h laboratorium
Wirtualne formy przestrzeni miejskiej 2800-OG-BK-WFPM 2 15h wykładu
Miasto wirtualne w praktyce 2800-OG-BK-MWWP 2 15h laboratorium
Trójwymiarowa wizualizacja przestrzeni miejskiej 2800-OG-BK-TWPM 3 15h laboratorium

Koordynator bloku kompetencyjnego Od miasta realnego do wirtualnego: dr hab. inż. Krzysztof Rogatka, prof. UMK

Powrót na górę strony


Zmiany klimatu – człowiek i środowisko (semestr letni)

Jednym z największych współczesnych zagrożeń dla człowieka i środowiska są postępujące globalne zmiany klimatyczne. Od początku XX wieku temperatura powietrza na kuli ziemskiej wzrosła o 1,0°C. Jest to niespotykane w dziejach tempo zmian. Do przyczyn tego ocieplenia należą dodatkowe, antropogeniczne emisje gazów cieplarnianych, zmiany użytkowania ziemi, wzrost areału upraw i hodowli oraz wycinanie lasów. W efekcie rośnie częstość i siła ekstremalnych zjawisk pogodowych: burz, trąb powietrznych, nawalnych opadów atmosferycznych i susz, cyklonów tropikalnych i huraganów. Zmiany te wpływają na życie, zdrowie i gospodarkę człowieka. Powodują one zagrożenie dla środowiska, topnieją lodowce i lądolody, zaburzona jest gospodarka wodna, coraz częściej pojawiają się powodzie i susze. Zagrożone są gleby oraz flora i fauna. Rośnie częstość ekstremalnych zdarzeń, określanych jako geohazard. Szereg instytucji (ONZ, UE) i rządów państw podejmuje wysiłki zmniejszenia tempa wzrostu temperatury na poziomie 2,5°C (Protokół Paryski ONZ z 2015 r.). Unia Europejska przyjęła ambitny Europejski Zielony Ład zakładający osiągniecie zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 r. Konieczne są działania adaptacyjne – dostosowanie życia i gospodarki człowieka do zmieniających się warunków klimatycznych. 44 polskie miasta we współpracy z Ministerstwem Klimatu i Środowiska opracowały plany, których celem jest przystosowanie do obserwowanych i prognozowanych zmian klimatu. Uczestnicy kursu posiądą nie tylko wiedzę teoretyczną o funkcjonowaniu systemu klimatycznego naszej planety, o występujących zagrożeniach dla środowiska i życia człowieka, ale także praktyczne umiejętności dotyczące zapobiegania i dostosowania się do postępujących zmian klimatu (np. organizacja monitoringu stanu środowiska, zarządzenia kryzysowe, plany adaptacyjne). W działaniach tych niezbędne są kompetencje społeczne oparte na wiedzy i relacjach międzyludzkich.

Przedmiot Kod USOS i link do opisu przedmiotu Punkty ECTS Forma i wymiar zajęć
Klimat Polski i świata 2800-OG-BK-KPS 2 15h wykładu + 15h ćwiczeń
Zmiany klimatu – kierunki mitygacji i adaptacji 2800-OG-BK-ZKLIM 2 15h konwersatorium + 15h laboratorium
Wpływ klimatu na zdrowie i samopoczucie człowieka 2800-OG-BK-WKZiSC 2 15h wykładu + 15h ćwiczeń
Hydrologia i kriologia 2800-OG-BK-HK 2 15h wykładu + 15h ćwiczeń
Geozagrożenia 2800-OG-BK-GZ 2 15h wykładu + 15h ćwiczeń
Transformacje pokrywy glebowej i biosfery 2800-OG-BK-TPGB 2 15h wykładu + 15h ćwiczeń

Koordynator bloku kompetencyjnego Zmiany klimatu – człowiek i środowisko: dr hab. Marek Kejna, prof. UMK

Powrót na górę strony


Laboratorium obywatelskiego zarządzania przestrzenią miejską (semestr letni)

Kurs skierowany jest do studentów pragnących lepiej rozumieć i doskonalić własne postawy obywatelskie, a także do grona tych, którzy podejmują aktywne działania prospołeczne, włączają się w działalność np. ruchów miejskich, i są zainteresowani zdobyciem rzetelnej wiedzy i umiejętności. Celem kursu jest podniesienie kompetencji (praktycznych, ogólnych) istotnych nie tylko dziś, ale i w przyszłości, gdy proces urbanizacji będzie odgrywał jeszcze większą rolę. Założeniem kursu jest kształtowanie odpowiedzialnego udziału w życiu społecznym i zawodowym w zakresie dotyczącym zintegrowanego i obywatelskiego kształtowania przestrzeni miejskich. Kompetencje nabywane są w trakcie realizacji przedmiotów ujętych w formie spójnego bloku. Dostarcza on szeregu praktycznych umiejętności z zakresu stosowania narzędzi i technik analizowania (IBM SPSS, QGIS) i wpływania na poprawę jakości przestrzeni publicznej, partycypacji społecznej, odpowiedzialnej działalności w przestrzeni zgodnej z zasadą zrównoważonego rozwoju.

Przedmiot Kod USOS i link do opisu przedmiotu Punkty ECTS Forma i wymiar zajęć
Trendy w kształtowaniu przestrzeni miast 2800-OG-BK-TKPM 3 30h wykładu
Ilościowa analiza danych społeczno-ekonomicznych 2800-OG-BK-IADSE 3 30h laboratorium
Obywatelskie kształtowanie przestrzeni 2800-OG-BK-OKP 3 30h laboratorium i ćwiczeń terenowych
Podstawy analiz obszarów zurbanizowanych w QGIS 2800-OG-BK-PAOZ 3 30h laboratorium

Koordynator bloku kompetencyjnego Laboratorium obywatelskiego zarządzania przestrzenią miejską: dr hab. Elżbieta Grzelak-Kostulska, prof. UMK

Powrót na górę strony