Bloki kompetencyjne
- Czym są bloki kompetencyjne?
- Jak zapisać się na zajęcia bloki kompetencyjne na WNoZiGP?
- Od miasta realnego do wirtualnego (semestr zimowy)
- Zmiany klimatu – człowiek i środowisko (semestr letni)
- Laboratorium obywatelskiego zarządzania przestrzenią miejską (semestr letni)
Czym są bloki kompetencyjne?
- Bloki kompetencyjne to tematyczne grupy zajęć, liczące od 4 do 6 przedmiotów wartych łącznie 12 ECTS.
- Bloki kompetencyjne pozwalają zdobyć kluczowe na rynku pracy kompetencje interpersonalne, społeczne, osobiste i cyfrowe.
- Bloki kompetencyjne są realizowane poza programami studiów, mogą je realizować studenci wszystkich kierunków studiów na UMK.
- Ukończenie bloku potwierdzone jest certyfikatem wydawanym jeszcze przed zakończeniem studiów.
- Student może zrealizować dany blok kompetencyjny w ciągu kilku lat, w czasie studiów I i II stopnia.
- Studenci na UMK mogą bezpłatnie zapisać się na dwa przedmioty, w tym w ramach bloków kompetencyjnych, w ciągu roku.
Na Wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej od roku akademickiego 2024/2025 prowadzone są trzy bloki kompetencyjne:
- Od miasta realnego do wirtualnego (semestr zimowy)
- Zmiany klimatu – człowiek i środowisko (semestr letni)
- Laboratorium obywatelskiego zarządzania przestrzenią miejską (semestr letni)
Jak zapisać się na jeden z bloków kompetencyjnych na WNoZiGP?
Bloki kompetencyjne skierowane są dla studentów różnych kierunków, dlatego terminy zajęć zostaną dopasowane po zapisach do planów zajęć studentów i prowadzących.
- Zapisz się przez USOS na wybrane – najlepiej dwa – przedmioty w ramach bloku kompetencyjnego w terminie do 9 dni od rozpoczęcia zapisów na zajęcia ogólnouniwersyteckie (www.umk.pl/studenci/zajecia-ogolnouniwersyteckie). Późniejszy zapis jest możliwy, ale nie gwarantuje, że terminy zajęć będą dostosowane do Twojego planu.
- Koordynator bloku kompetencyjnego skontaktuje się z Tobą z informacją które zajęcia w ramach bloku zostaną uruchomione i terminem lub propozycjami terminów zajęć. Może poprosić Cię o zmianę wybranych przedmiotów w ramach bloku (pozostałe zrealizujesz w kolejnych latach) lub wskazanie dogodnych terminów. Sprawdzaj pocztę USOS!
- W kolejnych latach zapisz się na kolejne przedmioty w ramach bloku aby na koniec uzyskać certyfikat jego ukończenia.
Od miasta realnego do wirtualnego (semestr zimowy)
Współcześnie część aktywności człowieka przenosi się w sferę wirtualną, czego potwierdzeniem jest trend tworzenia miast (lub ich części) w przestrzeni wirtualnej po to aby analizować i prototypować różne aspekty miejskiego życia wykorzystując analogie pomiędzy tworzeniem miast realnych i tych wirtualnych. Celem niniejszego bloku kompetencyjnego jest ukazanie transformacji struktur miejskich polegającej na przejściu od miasta realnego do miasta wirtualnego. Student w trakcie kursów nabywa kompetencje z zakresu funkcjonowania miast, roli poszczególnych jego komponentów oraz aktualnych zjawisk i procesów kształtujących miasta w Polsce i na Świecie. Istotnym aspektem kompetencyjnym niniejszego bloku jest rozwój umiejętności z zakresu wizualizacji przestrzeni miejskiej, wirtualnych form miejskich, czy tworzenia urbanistycznych modeli 3D. Zajęcia pozwolą uczestnikom rozwinąć również kompetencje cyfrowe (ang. digital competences) w zakresie korzystania z danych przestrzennych, a także rozumienia informacji i tworzenia nowych treści opisujących przestrzeń miejską (np. dane, modele). Są to poszukiwane na rynku pracy kompetencje, które mają zastosowanie w dziedzinach związanych z działaniami w szeroko rozumianej przestrzeni miejskiej oraz w branży projektowej. Ponadto student rozwinie kompetencje miękkie, takie jak praca w zespole, współdziałanie czy rozwiązywanie problemów.
Przedmiot | Kod USOS i link do opisu przedmiotu | Punkty ECTS | Forma i wymiar zajęć |
Podstawy planowania miast | 2800-OG-BK-PPM | 2 | 15h wykładu |
Miasto jako proces | 2800-OG-BK-MJP | 3 | 15h laboratorium |
Wirtualne formy przestrzeni miejskiej | 2800-OG-BK-WFPM | 2 | 15h wykładu |
Miasto wirtualne w praktyce | 2800-OG-BK-MWWP | 2 | 15h laboratorium |
Trójwymiarowa wizualizacja przestrzeni miejskiej | 2800-OG-BK-TWPM | 3 | 15h laboratorium |
Koordynator bloku kompetencyjnego Od miasta realnego do wirtualnego: dr hab. inż. Krzysztof Rogatka, prof. UMK
Zmiany klimatu – człowiek i środowisko (semestr letni)
Jednym z największych współczesnych zagrożeń dla człowieka i środowiska są postępujące globalne zmiany klimatyczne. Od początku XX wieku temperatura powietrza na kuli ziemskiej wzrosła o 1,0°C. Jest to niespotykane w dziejach tempo zmian. Do przyczyn tego ocieplenia należą dodatkowe, antropogeniczne emisje gazów cieplarnianych, zmiany użytkowania ziemi, wzrost areału upraw i hodowli oraz wycinanie lasów. W efekcie rośnie częstość i siła ekstremalnych zjawisk pogodowych: burz, trąb powietrznych, nawalnych opadów atmosferycznych i susz, cyklonów tropikalnych i huraganów. Zmiany te wpływają na życie, zdrowie i gospodarkę człowieka. Powodują one zagrożenie dla środowiska, topnieją lodowce i lądolody, zaburzona jest gospodarka wodna, coraz częściej pojawiają się powodzie i susze. Zagrożone są gleby oraz flora i fauna. Rośnie częstość ekstremalnych zdarzeń, określanych jako geohazard. Szereg instytucji (ONZ, UE) i rządów państw podejmuje wysiłki zmniejszenia tempa wzrostu temperatury na poziomie 2,5°C (Protokół Paryski ONZ z 2015 r.). Unia Europejska przyjęła ambitny Europejski Zielony Ład zakładający osiągniecie zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 r. Konieczne są działania adaptacyjne – dostosowanie życia i gospodarki człowieka do zmieniających się warunków klimatycznych. 44 polskie miasta we współpracy z Ministerstwem Klimatu i Środowiska opracowały plany, których celem jest przystosowanie do obserwowanych i prognozowanych zmian klimatu. Uczestnicy kursu posiądą nie tylko wiedzę teoretyczną o funkcjonowaniu systemu klimatycznego naszej planety, o występujących zagrożeniach dla środowiska i życia człowieka, ale także praktyczne umiejętności dotyczące zapobiegania i dostosowania się do postępujących zmian klimatu (np. organizacja monitoringu stanu środowiska, zarządzenia kryzysowe, plany adaptacyjne). W działaniach tych niezbędne są kompetencje społeczne oparte na wiedzy i relacjach międzyludzkich.
Przedmiot | Kod USOS i link do opisu przedmiotu | Punkty ECTS | Forma i wymiar zajęć |
Klimat Polski i świata | 2800-OG-BK-KPS | 2 | 15h wykładu + 15h ćwiczeń |
Zmiany klimatu – kierunki mitygacji i adaptacji | 2800-OG-BK-ZKLIM | 2 | 15h konwersatorium + 15h laboratorium |
Wpływ klimatu na zdrowie i samopoczucie człowieka | 2800-OG-BK-WKZiSC | 2 | 15h wykładu + 15h ćwiczeń |
Hydrologia i kriologia | 2800-OG-BK-HK | 2 | 15h wykładu + 15h ćwiczeń |
Geozagrożenia | 2800-OG-BK-GZ | 2 | 15h wykładu + 15h ćwiczeń |
Transformacje pokrywy glebowej i biosfery | 2800-OG-BK-TPGB | 2 | 15h wykładu + 15h ćwiczeń |
Koordynator bloku kompetencyjnego Zmiany klimatu – człowiek i środowisko: dr hab. Marek Kejna, prof. UMK
Laboratorium obywatelskiego zarządzania przestrzenią miejską (semestr letni)
Kurs skierowany jest do studentów pragnących lepiej rozumieć i doskonalić własne postawy obywatelskie, a także do grona tych, którzy podejmują aktywne działania prospołeczne, włączają się w działalność np. ruchów miejskich, i są zainteresowani zdobyciem rzetelnej wiedzy i umiejętności. Celem kursu jest podniesienie kompetencji (praktycznych, ogólnych) istotnych nie tylko dziś, ale i w przyszłości, gdy proces urbanizacji będzie odgrywał jeszcze większą rolę. Założeniem kursu jest kształtowanie odpowiedzialnego udziału w życiu społecznym i zawodowym w zakresie dotyczącym zintegrowanego i obywatelskiego kształtowania przestrzeni miejskich. Kompetencje nabywane są w trakcie realizacji przedmiotów ujętych w formie spójnego bloku. Dostarcza on szeregu praktycznych umiejętności z zakresu stosowania narzędzi i technik analizowania (IBM SPSS, QGIS) i wpływania na poprawę jakości przestrzeni publicznej, partycypacji społecznej, odpowiedzialnej działalności w przestrzeni zgodnej z zasadą zrównoważonego rozwoju.
Przedmiot | Kod USOS i link do opisu przedmiotu | Punkty ECTS | Forma i wymiar zajęć |
Trendy w kształtowaniu przestrzeni miast | 2800-OG-BK-TKPM | 3 | 30h wykładu |
Ilościowa analiza danych społeczno-ekonomicznych | 2800-OG-BK-IADSE | 3 | 30h laboratorium |
Obywatelskie kształtowanie przestrzeni | 2800-OG-BK-OKP | 3 | 30h laboratorium i ćwiczeń terenowych |
Podstawy analiz obszarów zurbanizowanych w QGIS | 2800-OG-BK-PAOZ | 3 | 30h laboratorium |
Koordynator bloku kompetencyjnego Laboratorium obywatelskiego zarządzania przestrzenią miejską: dr hab. Elżbieta Grzelak-Kostulska, prof. UMK